Friks Web & Marketing

‘Focus op exposure’

Een goede presentatie is een must voor elk bedrijf. Van de kleine ondernemer tot de handelaar op internationaal niveau: iedereen moet zich zichtbaar maken voor het grote publiek. Maar niet iedereen is daar even handig in. Friks Web & Marketing geeft elke onderneming, groot of klein, de gewenste en noodzakelijke exposure.

Begonnen als een bescheiden internetbureau met drie personen, is Friks Web & Marketing in Leeuwarden uitgegroeid tot een volwaardig en compleet online marketingbedrijf met ongeveer dertig werknemers. “Dat is best een groeispurt in de zeven jaar dat we nu bestaan”, zegt Rienk Smids, samen met Jochem van der Schoot eigenaar van Friks. “De verklaring zit hem in het gegeven dat we alert meegroeien met de markt en met onze klanten.”

 

Friks

Friks bestaat uit drie takken: Strategie & Concept; Websites, Webshops & Apps; Online Marketing. “Die takken komen voort uit de vragen die we kregen van klanten. Een enkele dienst aanbieden is weliswaar praktisch en overzichtelijk, maar ook heel beperkt. Al snel krijg je vragen en problemen die buiten dat ene vakgebied vallen en gaat een klant net zo lief op zoek naar iemand die wél het complete plaatje kan aanbieden. Daarom staan we voor de synergie van diensten die op alle vlakken in elkaar grijpen. Op die manier stippelen we een strategie die verder reikt dan bijvoorbeeld alleen een website bouwen en onderhouden. Met als resultaat een klantenkring die ons al jaren trouw blijft en zich steeds verder uitbreid.”

Zo hadden we recent twee programmeurs op stage. Deze twee jongens bleken al aan een half woord genoeg te hebben: ze hebben hier allebei een baan gekregen.

Een klantenkring die zeer divers is. “Wij richten ons niet op één specifieke doelgroep, maar bieden oplossingen voor iedereen die met een vraag bij ons komt. Of dat nu de bakker op de hoek is of een multinational als Koopmans Koninklijke Meelfabrieken.”

Met een brede oriëntatie en een grote verscheidenheid aan diensten, heeft Friks medewerkers in diverse vakdisciplines. “En we staan altijd open voor vers bloed. In de regel hebben we vier tot zes stagiaires lopen van het NHL, meestal van de opleidingen Communicatie & Media, Technische Informatica en Communicatie. Er is hier altijd een mogelijkheid op een vaste aanstelling. Zo hadden we recent twee programmeurs op stage. Gedreven en gekwalificeerde programmeurs zijn een schaars goed, dat weet iedereen die er naar op zoek is. Deze twee jongens bleken al aan een half woord genoeg te hebben: ze hebben hier allebei een baan gekregen.”

De verschuiving van desktop naar mobiel gebruik zet onverminderd en krachtig door, iets waar Friks sterk op inzet. “Dat is bij ons momenteel een van de grootste uitdagingen op technisch én marketing gebied. We hebben het tot een belangrijk key point gemaakt en zijn binnen die ontwikkeling koploper in het noorden. Een positie die we hebben bereikt dankzij de inzet van gemotiveerde en enthousiaste medewerkers. Die soms een beetje vakidioot zijn, maar dat moet ook wel als je hier alles wilt weten en kunnen.”

fr3